Kommunen indhenter kun de oplysninger, der er nødvendige													for at behandle din sag om sygedagpenge, jf. sygedagpengelovens													§ 39, stk. 1, og retssikkerhedslovens													§ 11a, stk. 1. Kommunen præciserer i den forbindelse over													for læge, speciallæge eller hospital, hvilke oplysninger													kommunen har brug for.
													Du har pligt til at oplyse om ændringer i de oplyste forhold													der kan have betydning for sagen, fx påbegyndelse af													arbejde eller uddannelse mv., jf. Retssikkerhedslovens													§ 11, stk. 2.
													Forkerte eller manglende oplysninger kan medføre, at													der rejses krav om tilbagebetaling af ydelsen, jf. sygedagpengelovens													§ 71, stk. 2.
													Hvis du giver forkerte, mangelfulde eller vildledende													oplysninger – enten bevidst eller ved grov uagtsomhed –													kan du blive idømt bøde efter retssikkerhedslovens § 12b													eller tiltales efter straffelovens § 289a.
													Om samtykke
													Reglerne om samtykke fremgår af databeskyttelsesforordningen.													
Ved samtykke forstås ”enhver frivillig, specifik, informeret													og utvetydig viljestilkendegivelse fra den registrerede,													hvorved den registrerede ved erklæring eller klar bekræftelse													indvilliger i, at personoplysninger, der vedrører den													pågældende, gøres til genstand for behandling”, jf. databeskyttelsesforordningens													artikel 4 nr. 11.
													Du kan altid tilbagekalde et samtykke til indhentning eller													videregivelse af oplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens													artikel 7, stk. 3.
													Dit samtykke bortfalder automatisk når sagen er færdigbehandlet.
													Oplysninger kommunen kan indhente uden dit samtykke
													Kommunen kan indhente økonomiske oplysninger samt oplysninger													om dine ferieforhold fra													
													- andre offentlige myndigheder,
 													- eIndkomstregistret,
 													- A-kasser og
 													- Feriekonto.
 
													Kommunen kan indhente tilsvarende oplysninger om andre i din													husstand.													
Kommunen bruger oplysningerne til behandling af din sag eller til													efterfølgende kontrol, jf. retssikkerhedslovens § 11a, stk. 2 til 5.
													Kommunen kan til kontrolformål indhente nødvendige oplysninger													fra													
													- arbejdsgivere om løn- og beskæftigelsesperioder m.v.
 													- pensionskasser, livsforsikringsselskaber og pengeinstitutter													om pensionsforhold m.v.
 
													jf. lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen													m.v., § 54, stk. 2.													
Kommunen kan også kræve andre nødvendige oplysninger fra													
													- andre offentlige myndigheder,
 													- ATP,
 													- NemKonto, og
 													- A-kasser.
 
													Oplysningerne kan samkøres og sammenholdes med data i andre													it-systemer, der tilhører kommunen, andre myndigheder eller Akasser,													jf. lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen													m.v., § 54, stk. 3.													
Kommunen kan udveksle oplysninger med Arbejdsmarkedets													Erhvervssikring om din sag, jf. retssikkerhedslovens § 12d.
													Kommunen har adgang til at foretage kontrolbesøg på													den virksomhed, hvor du er eller har været ansat for at kontrollere													de lønudbetalinger, som danner grundlag for ydelsen.													Ved besøget har kommunen ret til at udspørge dig og													de øvrige ansatte iht. retssikkerhedslovens § 12a.