Kommunen indhenter kun de oplysninger, der er nødvendige for at behandle din sag om sygedagpenge, jf. sygedagpengelovens § 39, stk. 1, og retssikkerhedslovens § 11a, stk. 1. Kommunen præciserer i den forbindelse over for læge, speciallæge eller hospital, hvilke oplysninger kommunen har brug for.
Du har pligt til at oplyse om ændringer i de oplyste forhold der kan have betydning for sagen, fx påbegyndelse af arbejde eller uddannelse mv., jf. Retssikkerhedslovens § 11, stk. 2.
Forkerte eller manglende oplysninger kan medføre, at der rejses krav om tilbagebetaling af ydelsen, jf. sygedagpengelovens § 71, stk. 2.
Hvis du giver forkerte, mangelfulde eller vildledende oplysninger – enten bevidst eller ved grov uagtsomhed – kan du blive idømt bøde efter retssikkerhedslovens § 12b eller tiltales efter straffelovens § 289a.
Om samtykke
Reglerne om samtykke fremgår af databeskyttelsesforordningen.
Ved samtykke forstås ”enhver frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse fra den registrerede, hvorved den registrerede ved erklæring eller klar bekræftelse indvilliger i, at personoplysninger, der vedrører den pågældende, gøres til genstand for behandling”, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 4 nr. 11.
Du kan altid tilbagekalde et samtykke til indhentning eller videregivelse af oplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 7, stk. 3.
Dit samtykke bortfalder automatisk når sagen er færdigbehandlet.
Oplysninger kommunen kan indhente uden dit samtykke
Kommunen kan indhente økonomiske oplysninger samt oplysninger om dine ferieforhold fra
- andre offentlige myndigheder,
- eIndkomstregistret,
- A-kasser og
- Feriekonto.
Kommunen kan indhente tilsvarende oplysninger om andre i din husstand.
Kommunen bruger oplysningerne til behandling af din sag eller til efterfølgende kontrol, jf. retssikkerhedslovens § 11a, stk. 2 til 5.
Kommunen kan til kontrolformål indhente nødvendige oplysninger fra
- arbejdsgivere om løn- og beskæftigelsesperioder m.v.
- pensionskasser, livsforsikringsselskaber og pengeinstitutter om pensionsforhold m.v.
jf. lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., § 54, stk. 2.
Kommunen kan også kræve andre nødvendige oplysninger fra
- andre offentlige myndigheder,
- ATP,
- NemKonto, og
- A-kasser.
Oplysningerne kan samkøres og sammenholdes med data i andre it-systemer, der tilhører kommunen, andre myndigheder eller Akasser, jf. lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., § 54, stk. 3.
Kommunen kan udveksle oplysninger med Arbejdsmarkedets Erhvervssikring om din sag, jf. retssikkerhedslovens § 12d.
Kommunen har adgang til at foretage kontrolbesøg på den virksomhed, hvor du er eller har været ansat for at kontrollere de lønudbetalinger, som danner grundlag for ydelsen. Ved besøget har kommunen ret til at udspørge dig og de øvrige ansatte iht. retssikkerhedslovens § 12a.