Du bedes udfylde blanketten, for at kommunen kan behandle din henvendelse på et fyldestgørende grundlag, jf. retssikkerhedslovens § 11, stk. 1.
Når du modtager ydelser fra kommunen, har du pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for sagen, fx påbegyndelse af arbejde eller uddannelse mv., jf. retssikkerhedslovens § 11, stk. 2. Forkerte eller manglende oplysninger kan medføre, at kommunen rejser krav om tilbagebetaling af ydelsen, jf. aktivlovens § 91 og § 93.
Hvis du giver forkerte, mangelfulde eller vildledende oplysninger – enten bevidst eller ved grov uagtsomhed – kan du blive idømt bøde efter retssikkerhedslovens § 12b eller tiltales efter straffelovens § 289a.
Oplysninger kommunen kan indhente uden dit samtykke
Kommunen kan indhente økonomiske oplysninger samt oplysninger om dine ferieforhold fra
- andre offentlige myndigheder,
- eIndkomstregistret,
- A-kasser og
- Feriekonto.
Kommunen kan indhente tilsvarende oplysninger om andre i din husstand.
Kommunen bruger oplysningerne til behandling af din sag eller til efterfølgende kontrol, jf. retssikkerhedslovens § 11a, stk. 2 til 5.
Kommunen kan til kontrolformål indhente nødvendige oplysninger fra
- arbejdsgivere om løn- og beskæftigelsesperioder m.v.
- pensionskasser, livsforsikringsselskaber og pengeinstitutter om pensionsforhold m.v.
jf. lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., § 54, stk. 2.
Kommunen kan også kræve andre nødvendige oplysninger fra
- andre offentlige myndigheder,
- ATP,
- NemKonto, og
- A-kasser.
Oplysningerne kan samkøres og sammenholdes med data i andre it-systemer, der tilhører kommunen, andre myndigheder eller Akasser, jf. lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., § 54, stk. 3.
Kommunen kan udveksle oplysninger med Arbejdsmarkedets Erhvervssikring om din sag, jf. retssikkerhedslovens § 12d.