Din kommunes DPO oplysningerTelefonnummer +45 7616 1616
Hjemmeside
https://www.esbjerg.dk/om-kommunen/databeskyttelseOplysninger om behandling af personoplysninger i forbindelse med skoleVi er som skole i Esbjerg Kommune forpligtet til at give dig/jer oplysninger, om hvilke rettigheder du/I har efter databeskyttelsesforordningen, da kommunen behandler personoplysninger i forbindelse med registrering og håndtering af elever.
De oplysninger, der registreres, er fx navn, cpr og adresse. Det kan også være mere personlige oplysninger såsom helbredsoplysninger.
Formålet med registreringen, behandlingen og evt. udveksling af oplysninger med andre er at kunne leve op til folkeskolens bestemmelser i forhold til eleven.
Vi er forpligtet til at oplyse om:
1) Formålene med behandlingen af dine oplysninger
2) Kategorier af personoplysninger
3) Modtagere eller kategorier af modtagere
4) Opbevaring af personoplysningerne
5) Hvor dine personoplysninger strammer fra
6) Dine rettigheder (a-g)
7) Klage til Datatilsynet
Punkterne er nærmere uddybet nedenfor.
Har du/I spørgsmål, er du/I velkommen til at kontakte Børn & Kultur, Sekretariat på 76161616 eller via Digital Post (
https://borger.dk/post?function=inbox&mailboxid=411) – husk at have dit NemID parat.
Venlig hilsen
Børn & Kultur, Sekretariat
Esbjerg Kommune
Uddybning af punkterne 1- 7 ovenforEsbjerg Kommune er dataansvarlig – hvordan kontakter du os?Esbjerg Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi har modtaget om dig.
Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor:
Esbjerg Kommune, Torvegade 74, 6700 Esbjerg.
CVR. 29189803
Telefonnr. 76161616
Digital Post
(https://borger.dk/post?function=inbox&mailboxid=411) – husk at have dit NemID parat.
Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiverenHvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver:
Esbjerg Kommune
Torvegade 74
6700 Esbjerg Tlf. 76161616
Se oplysninger på esbjergkommune.dk – søg på databeskyttelsesrådgiver
Oversigt over de oplysninger vi skal give dig i pkt. 1-71. Formålene med og retsgrundlaget for behandling af dine personoplysningerVi behandler dine personoplysninger for at kunne leve op til folkeskolens bestemmelser i forhold til eleven og forældresamarbejde
Retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger:
• Borgerens rettigheder ifølge offentlighedslovens og forvaltningslovens bestemmelser
• Folkeskoleloven
• Databeskyttelseslovens behandlingsbestemmelser i kap. 3
• Databeskyttelsesforordningen
o Specifikt art. 6 stk. 1 litra c og e for at sikre behandlingen overholder retlige forpligtelser og
o Art 9 stk.
2. Kategorier af personoplysningerVi behandler følgende kategorier af personoplysninger, hvis de har relevans
• Navn, adresse, cpr-nummer, mail, væsentlige sociale problemer eller andre privat forhold
• Følsomme personoplysninger: såsom etnisk oprindelse, helbredsoplysninger. Denne type personoplysninger behandler vi udelukkende, hvis du selv oplyser dem, eller er offentligt tilgængelige og i øvrigt er relevant i forhold til den pågældende behandling
3. Modtagere eller kategorier af modtagereSom udgangspunkt er det alene skolen, der anvender personoplysninger, vi har om en elev eller forældre. Hvis vi får brug for at dele personoplysningerne med andre, vil vi som hovedregel indhente samtykke. Skal personoplysningerne deles med andre, vil der som hovedregel blive indhentet samtykke fra forældremyndighedsindehavere.
4. Opbevaring af personoplysningerVi opbevarer dine personoplysninger i vores journalsystem. På nuværende tidspunkt kan vi ikke oplyse, hvor længe vi gemmer dine oplysninger men vi følger Arkivlovens regler for at opbevare og slette.
5. Hvor dine personoplysninger stammer fraVi modtager personoplysningerne når du melder dit barn ind i og det efterfølgende skoleforløb fx elevplaner, forældresamarbejder.
6. Dine rettighederDu har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til kommunens behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af disse rettigheder, kan du kontakte os.
a)
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig
b)
Ret til berigtigelse (rettelse)Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet
c)
Ret til sletningI særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig selv, inden vi sletter oplysningerne efter vores almindelige generelle procedure
d)
Retten til at trække samtykke tilbageDu har ret til at trække dit samtykke tilbage. Dette kan du gøre ved at kontakte den medarbejder ved Esbjerg Kommune, du har give samtykke.
Hvis ud vælger at trække et samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker samtykket, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt
e)
Ret til begrænsning af behandlingDu har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, vil kommunen fremover kun behandle oplysninger – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
f)
Ret til indsigelseDu har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores behandlinger af dine personoplysninger.
g)
Ret til at transmittere oplysninger (dataportobilitet)Du har i visse tilfælde ret til at modtage din personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format og at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.
7. Klage til DatatilsynetDu har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine oplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du også kan finde på www.datatilsynet.dk
Kommunens registrering og videregivelse af oplysningerKommunen registrerer de modtagne oplysninger og videregiver oplysningerne til andre offentlige myndigheder, private virksomheder m.fl., der har lovmæssigt krav på oplysningerne eller samarbejder med kommunen.
Kommunen sletter oplysningerne når opbevaringspligten udløber og et eventuelt arkiveringskrav er opfyldt. Når oplysningerne er arkiveret eller slettet, har Kommunen ikke længere adgang til dem.
Du har ret til at vide, hvilke oplysninger Kommunen har om dig, og du kan kræve forkerte oplysninger rettet eller slettet.