Du bedes udfylde blanketten, for at kommunen kan behandle din henvendelse på et fyldestgørende grundlag, jf. retssikkerhedslovens § 11, stk. 1.
Når du modtager ydelser fra kommunen, har du pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for sagen. Det gælder både oplysninger vedrørende dig selv, en eventuel ægtefælle eller samlever og børn, jf. Retssikkerhedslovens § 11, stk. 2.
Efter dagtilbudsbekendtgørelsens § 34 skal du oplyse kommunen om alle forhold der kan føre til ændringer i det økonomiske fripladstilskud, herunder ændringer i husstandssammensætning, civilstatus mv. Der er dog ikke oplysningspligt om ændringer i husstandsindkomsten, medmindre det er oplysninger om indkomst fra selvstændig virksomhed eller oplysninger om indkomster, som ikke er skattepligtige her i landet. Det er altid en god ide at give kommunen besked om varige ændringer, så dit fripladstilskud bliver beregnet korrekt med det samme.
Forkerte eller manglende oplysninger kan medføre, at der rejses krav om tilbagebetaling af tilskud til egenbetalingen, jf. dagtilbudslovens § 93. Hvis du giver forkerte, mangelfulde eller vildledende oplysninger – enten bevidst eller ved grov uagtsomhed – kan du blive idømt bøde efter retssikkerhedslovens § 12b eller tiltales efter straffelovens § 289a.
Oplysninger kommunen kan indhente uden dit samtykke
Kommunen kan indhente økonomiske oplysninger samt oplysninger om dine ferieforhold fra
• andre offentlige myndigheder,
• eIndkomstregistret,
• A-kasser og
• Feriekonto.
Kommunen kan indhente tilsvarende oplysninger om andre i din husstand.
Kommunen bruger oplysningerne til behandling af din sag eller til efterfølgende kontrol, jf. retssikkerhedslovens § 11a, stk. 2 til 5.
Kommunen har adgang til at foretage kontrolbesøg på den virksomhed, hvor du er eller har været ansat for at kontrollere de lønudbetalinger, som danner grundlag for [ydelse]. Ved besøget har kommunen ret til at udspørge dig og de øvrige ansatte iht. retssikkerhedslovens § 12a.
Kommunen har adgang til nødvendige oplysninger i Udbetaling Danmark, hvis der er oprettet en kontrolsag vedrørende andre ydelser. Kommunen kan se, hvad der undersøges, hvilke skridt, der er taget i sagen, men også om der er blevet lukket en kontrolsag om dig inden for de seneste 6 måneder. Tilsvarende videregiver kommunen samme oplysninger til Udbetaling Danmark, jf. lov om Udbetaling Danmark § 11a, stk. 2.
Kommunens registrering og videregivelse af oplysninger
Kommunen registrerer de modtagne oplysninger og videregiver oplysningerne til andre offentlige myndigheder, private virksomheder m.fl ., der har lovmæssigt krav på oplysningerne eller samarbejder med kommunen.
Kommunen og Udbetaling Danmark har gensidig pligt til, at videregive oplysninger som kan have betydning for en ydelse, du modtager fra henholdsvis Udbetaling Danmark og kommunen, jf. lov om Udbetaling Danmark, §§ 6, 9 og 10.
Kommunen videregiver også oplysninger, der kan have betydning for en fremtidig udbetaling af børne- eller ungeydelse (børnecheck).
For at kunne afgøre om det er relevant at videregive oplysninger, har kommunen og Udbetaling Danmark adgang til at se hvilke ydelser, du har modtaget de sidste tre måneder, jf. lov om Udbetaling Danmark, § 8.
Kommunens oplysninger om dine kontante ydelser og tilskud sammenkøres i Udbetaling Danmarks dataenhed med andre myndigheders bevillinger og med oplysninger fra forskellige offentlige registre hos fx SKAT og Folkeregisteret, jf. lov om Udbetaling Danmark, kapitel 3a. Der sammenkøres data om økonomiske forhold samt bopæls- og familieforhold for dig, din ægtefælle/samlever og øvrige husstandsmedlemmer, både nuværende, tidligere og formodede. Formålet med samkøringen er at forhindre fejl i offentligt bevilligede udbetalinger.
Udbetaling Danmarks dataenhed videregiver oplysninger om formodede fejl eller urigtige data til kommunen, som derefter træffer afgørelse om din ydelse/tilskud skal reguleres, eller om der skal rejses krav om tilbagebetaling.
Udbetaling Danmarks dataenhed sletter data om dig, når kommunen har fået besked om resultatet.
Kommunen sletter oplysningerne når opbevaringspligten udløber og et eventuelt arkiveringskrav er opfyldt. Når oplysningerne er arkiveret eller slettet, har kommunen ikke længere adgang til dem.
Du har ret til at vide, hvilke oplysninger kommunen har om dig, og du kan kræve forkerte oplysninger rettet eller slettet.